Evenwijs opleidingscentrum
opleidingscentrum

Praktische informatie

ADHD therapeut
Masterclass


ADHD staat voor 'Attention Deficit Hyperactivity Disorder', ADD voor 'Attention Deficit Disorder'. Bij ADHD staat hyperactiviteit centraal, bij ADD staat het aandachtstekort op de voorgrond.

Diagnosestelling
De diagnose wordt vastgesteld als men blijvend last heeft van onoplettendheid en/of hyperactiviteit-impulsiviteit.

Beschikbaarheid
Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar in oktober; deze groep is bijna volgeboekt.

Voor wie is het?

Voor orthomoleculaire, epigenetische of natuurgeneeskundige professionals.

Docent
Deze BrainQ masterclass wordt gegeven door Dorothé Lueb.

Studiemateriaal
Je krijgt een reader/studiemap. Zelf aan te schaffen literatuur als voorbereiding op deze masterclass: 'De epigenetica van ADHD en glutamaat' van Lucas Flamend.

Niveau
De informatie wordt aangeboden op HBO+ niveau.

Certificering
Op de tweede dag maak je een open boek examen. Bij minimaal 70% van de examenpunten ontvang je een BrainQ ADHD-therapeut diploma.

Accreditatie
Deze masterclass is (mbt de studiepunten) geaccrediteerd door de MBOG, de NWP en de KTNO.
Dubbelstraat 4,  8561 BC Balk
Losse dagen BrainQ Modules Opleidingen Diversen Informatie
Neuroregulatie
Topdag voeding
IJsbad training
EFT workshop
Fermenteren
Allergie weg
Parkinson
ADHD masterclass
Endocannabinoïden
Voeding I
Voeding II
Voeding III
Farmacologie
Praktijkvoering
Lymfedrainage I
Lymfedrainage II
Lymfedrainage III
Gewichtsbeheersing I
Gewichtsbeheersing II
Voedingscoach
Epifysiologie I
Epifysiologie II
Epifysiologie III
Voetreflexmassage
Lymfedrainage therapeut
HBO beroepsopleiding ONT
ONT-aangepast programma
Piramide Ervaringsdag
Online studiehuis
Paleo Patisserie
Aan- afmelden
Meest gestelde vragen
Kennis partners
Alvast aan de slag
Maak er je beroep van
Klaar voor je toekomst
Studiebeurs aanvragen

Data: 29 en 30 oktober
27 en 28 januari (2022)
Tijd: 9.30 tot 16.00
Locatie: Dubbelstraat 4, Balk
Kosten: € 265,-
Inbegrepen: koffie, thee, lunch
Opgeven: info@evenwijs.nl
Informatie: 0514-750237*
ADHD is op het schoolplein inmiddels meer regel dan uitzondering. Het maakt 30-50% uit van alle psychische stoornissen bij kinderen in basisschoolleeftijden (Buitelaar & Van Engeland, 1993). Circa 50% houdt ADHD in de volwassen leeftijd. Gemiddelde ratio meisjes/jongens is 1 : 3 (Buitelaar & Van Engeland, 1993; Searight e.a., 1995).

Medicatie
Amfetaminen stimuleren de afgifte van dopamine en noradrenaline in het centraal zenuwstelsel en worden veelvuldig ingezet bij AD(H)D klachten. Ritalin is in 1955 op de markt gebracht onder de naam methylfenidaat voor slaapzucht in verband met medicijngebruik, lichte depressie en narcolepsie. Het verhoogt het dopamineniveau in de hersenen waardoor je je beter kunt focussen. Dexamfetamine is een indirect werkend sympathicomimeticum en lijkt in farmacologische eigenschappen op methylfenidaat. Medicijnen doen iets, maar hebben ook bijwerkingen. Bovendien hebben ze invloed op detoxificatiesystemen. Sommige Cyp's worden geremd, andere juist gestimuleerd. Als ADHD therapeut is het handig hier iets over te weten want dan kun je bepaalde zaken niet alleen begrijpen maar er ook op sturen.

Epigenetica
Dat Ritalin of dexamfetamine werkt, wil natuurlijk niet zeggen dat ADHD het gevolg is van een chronisch gebrek aan deze middelen. Maar wat dan wel? Wat heeft iemand met de diagnose ADHD of ADD daadwerkelijk nodig? Wat is er aan de hand? Wat gebeurt er in de hersenen? Welke actoren spelen een rol? Waardoor wordt het gedrag van de mens beïnvloed? Aanleg? Emoties? Stofjes? Wat is verstoord? Waar zitten de tekorten? Hoe beïnvloed je bepaalde systemen? En waarom zou je dat willen? Belangrijke vragen waar je als ADHD therapeut graag een antwoord op wilt.

Identiteit & gedrag
Als je de diagnose AD(H)D krijgt, wordt er vooral gekeken naar dat wat je niet kunt, naar dat wat lastig is. Onhandig gedrag (binnen een bepaalde context) wordt veelvuldig benoemd en daar zit ook de begeleiding op. Wat men vergeet, is dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben.

Stel je voor: Jantje doet druk, niet altijd maar soms (context afhankelijk). Jantje krijgt de diagnose ADHD. Zijn gedrag wordt benoemd en krijgt een stempel. Hij krijgt er ook medicijnen voor. Jantje wil (net zoals ieder ander) bij voorkeur als persoon gezien worden, er wordt echter alleen gekeken naar het gedrag. Waar nauwelijks aandacht voor is, zijn zijn kwaliteiten. Daar waar hij wél goed in is. Hij is ineens geen Jantje meer maar ADHD-er. Dat levert een identiteitsconflict op waar niemand baat bij heeft. Jij als therapeut niet, de ouders en begeleiders niet en een patiënt zéker niet.

Leerdoel
Tijdens deze masterclass worden de laatste epigenetische ontwikkelingen betreffende de oorzaken en de aanpak van ADHD en glutamaatproblematiek behandeld.

Na deze masterclass ben je in staat om:
-> Oorzaak en gevolg te onderscheiden.
-> De pathologie van de zorgzoeker systematisch te benaderen.
-> Op de juiste wijze professionele hulp te verlenen.

Verplichte literatuur als voorbereiding op de opleiding: het boek 'De epigenetica van ADHD en glutamaat' van Lucas Flamend'. Deze masterclass is een verdieping van het boek, waarbij vooral aandacht wordt geschonken aan de epigenetische dynamiek van oorzaak en gevolg. De zorgverlener wordt opgeleid om de integrale epigenetica toe te passen in zijn/haar praktijk.
Aan- en afmeldingvoorwaarden
Privacy reglement
A row of boys sitting in school chairs while one boy acts out by holding his chair over his head.